CO TO JEST FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF ?

Filtr cząstek stałych DPF/FAP oraz katalizator do elementy układu wydechowego, pełniącego funkcję „oczyszczalni”, a zatem dla o nas użytkowników oraz o środowisko w którym żyjemy.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić co to jest filtr cząstek stałych DPF/FAP i katalizator.

Katalizator samochodowy jest częścią układu wydechowego (obecnie niezbędny aby nowo wyprodukowany samochód spełnił obowiązujące normy czystości spalin).
Zawiera w swojej budowie substancje chemiczne (katalizatory), które powodują przyspieszenie reakcji wewnątrz samych spalin w samochodzie.
W rezultacie powstają substancje, które są mniej uciążliwe dla środowiska.
W samochodzie z silnikiem benzynowym to nie tylko zwykły oczyszczacz spalin.
Od tego elementu zależy też proces spalania paliwa, a więc prawidłowa praca jednostki napędowej i jej osiągi.

DPF/FAP Filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych a swoją budową przypomina strukturę plastra miodu.
Jest to urządzenie służące do zatrzymywania i neutralizowania gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla pojazdów z silnikami diesla.
W celu eliminacji większej liczby cząstek stałych, jak również innych związków trujących, filtry cząstek stałych stosowane są w połączeniu z innymi układami zmniejszającymi ich liczbę, tj. katalizatorami.

Dlaczego nie należy usuwać filtra DPF czy katalizatora? Przede wszystkim dlatego, że jest to proceder nielegalny, samochód traci homologację, spada jego wartość a przy sprzedaży mamy obowiązek poinformować potencjalnego kupca o fakcie usunięcia filtra. Brak filtra w przyszłości może spowodować problemy w diagnostyce usterek układu wydechowego i silnika. Równie istotnym aspektem jest dbałość o środowisko naturalne. Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej nie dopuszczają do ruchu pojazdów bez filtra DPF. Grozi to wysokimi karami a w ostateczności zatrzymaniem pojazdu.